Elvin kom till världen nästan 11 veckor innan beräknat datum. Mycket hände som behöver bearbetas och mycket kommer att hända som behöver tas reda på. Här vill jag ge mig själv lite stöd i vardagen och hoppas att jag kanske kan vara en hjälpande hand för någon som hamnar i en liknande situation.

söndag 24 mars 2013

fråga 1 amning

En av mina funderingar är om amningen. jag har haft tur, mjölkproduktion funkade med en gång för mig. det kändes viktigt att vilja ge mitt lilla hjärtegryn den extra boosten i form av den första råmjölken men även i fortsättningen. de första sex veckorna vart det att pumpa brösten var tredje timma, från bara några timmar efter förlossningen. jag har hört många gånger hur duktig jag vart som har orkat, men det är allt till Elvin, och det ät MITT val som var rätt för mig. och andra har full rätt att välja annorlunda, och vissa får aldrig det valet. just nu är det silicon "bröstförlängaren", som nille kallar den, som gäller. försöker jag utan kollar Elvin skeptiskt på mig med en frågande blick "vad vill du att jag ska göra med den DÄR?!". osså bökar han lite å det slutar med att han skriker i frustration och sillisen åker på, inte mig emot men jag har hört så många fördomar och förmaningar om den. bla att mjölken tar slut om vi fortsätter med den. med jag är evigt tacksam för sköterskan som gav oss den, för det var början till vår hemgång.

Det var en dag på övikssjukhus, våran sköterska var inne på vårt rum under matningen. Hon frågade om var något hon kunde göra för oss. Nille svarade skämtsamt att om hon kunde skaffa en bröstvårteförlängare så vore det jättebra. Hon försvan med ett plirigt leende och återkom några minuter senare med en medela amningsnapp/vårtskydd. Elvin tog bröstet med en gång och vi har inte haft några problem alls sedan dess. Han slet själv ut sonden ett par dagar senare och alla var överens om att han inte behövde den mer. 



Jag har ju pumpat massor. Mjölk alltså. Massa timmar massa liter. Jag kände att jag vill ge något tillbaka till avdelningen i Sundsvall. Jag hade massa mjölk å ingen stans att göra av den. Elvin åt det han behövde, både när han vart sondmatat och när han började amma. Så jag sålde mjölken. Stolta 35 liter vart det, utöver allt Elvin åt. Så jag är nöjd med min insatts.

Men så åter till mina funderingar. Hur länge är rekommenderat att "minst" helamma prematurer? Är det som "normala" barn till sex månader eller är det sex månader korrigerad tid?    
puss å kram

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du ska amma så länge det känns bra för dig och Elvin. Jag tänkte först bara amma i 6 månader, men när Vide var i den åldern ville jag amma längre. Nu har min mjölk tagit slut, men jag hade gärna fortsatt ett tag till. Jag vet inte vad som sägs med prematurbarn, men gå på din magkänsla :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Håller med Linda! Men som alla sagt till mig går dom på den riktiga åldern inte korrigerade åldern. 6 mån är det ultimata, men visst har man mjölk kvar efter 6 mån är det toppen! Då kan man juh börja med någon smakis mitt på dagen, MEN så länge han ökar stadigt i vikt av din mjölk ska du gärna fortsätta så länge det går! :-) Ni är så duktiga och fina föräldrar! Kramar / Madelene

    SvaraRadera